Zdrowie

Dlaczego warto jeździć na rowerze?

• Zakładki: 12


Jazda na rowerze jest nie tylko sposobem na przyjemne spędzenie wolnego czasu, ale przede wszystkim jest znakomitą formą aktywności fizycznej, dzięki której zadbamy o swoje zdrowie. Jakie korzyści płyną z jazdy na rowerze? Jak jeździć, by zrzucić zbędne kilogramy?

Jazda na rowerze zwiększa odporność organizmu

Medycyna już dawno potwierdziła, że wysiłek fizyczny zwiększa produkcję limfocytów, które zabijają szkodliwe patogeny wewnątrzkomórkowe. Dzięki działaniu limfocytów nasz organizm zwalcza wirusy. Wysiłek fizyczny przyczynia się do wzrostu liczby granulocytów we krwi, które – jako jedne z leukocytów – odpowiedzialne są za odporność organizmu.

Wysiłek fizyczny wspomaga także wydzielanie endorfin. To właśnie one odpowiadają za nasze samopoczucie. Dlatego jazda na rowerze wprowadza w dobre samopoczucie i chroni przed stanami depresyjnymi.

Jazda na rowerze polepsza ogólny stan zdrowia organizmu i poprawia wydolność organizmu

Podczas ciągłej i regularnej jazdy na rowerze zwiększa się pojemność płuc. Dzięki temu nasz organizm jest lepiej dotleniony i zwiększa się jego wydolność. Jazda na rowerze pomaga również obniżyć poziom złego cholesterolu (LDL), a podwyższyć poziom dobrego cholesterolu (HDL), dzięki czemu chroni nas przed miażdżycą i chorobami wieńcowymi serca. Oprócz tego normalizuje poziom cukru we krwi, więc skutecznie chroni nas przed cukrzycą.

Jazda na rowerze poprawia koordynację ruchową i zwiększa siłę mięśni

Podczas jazdy na rowerze wykonujemy mnóstwo czynności jednocześnie. Ruchy koliste obiema nogami, kierowanie obiema rękami, balansowanie ciałem – te wszystkie aktywności mają znaczący wpływ na poprawę koordynacji ruchowej. Oprócz tego ćwiczymy równowagę i orientację w terenie.

Jazda na rowerze przede wszystkim kształtuje mięśnie czworogłowe ud i trójgłowe łydek. Dzięki przerzutkom możemy kontrolować, jak dużo wysiłku włożymy w pedałowanie. Tym samym możemy zwiększać intensywność wysiłku, gdy organizm przyzwyczai się do regularnej jazdy. Rowerzyści mają również bardzo mocne mięśnie pleców na odcinku lędźwiowym, dzięki pozycji, w jakiej się znajdują.

Jazda na rowerze a odchudzanie

Jazdę rowerem zaliczamy do ćwiczeń aerobowych. To ćwiczenia dla osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy. Aby jednak jazda na rowerze przyniosła oczekiwane efekty, powinna trwać co najmniej pół godziny. Na początku organizm potrzebną energię czerpie z zapasów glikogenu w mięśniach. Dopiero po 30-minutowym wysiłku glukozę zaczyna pobierać z wątroby i właśnie wtedy w naszym organizmie zachodzą procesy, dzięki którym chudniemy.

Jednak wysiłek podczas jazdy nie musi, a nawet nie powinien być duży. Powinniśmy jeździć w takim tempie, by móc swobodnie rozmawiać.

Podczas godzinnej, spokojnej jazdy na rowerze osoba ważąca 60 kg spali aż 500 kcal. To doskonała wiadomość dla tych, którzy nie lubią intensywnych ćwiczeń fizycznych!

Przygotowanie do jazdy na rowerze

Pamiętajmy, by do jazdy na rowerze odpowiednio się przygotować. Gdy do parku jedziemy ulicami, obowiązkowym elementem stroju jest kask. Zadbajmy także o wygodny strój na rower – odpowiednie spodenki rowerowe zwiększą komfort podczas jazdy. Po przejażdżce rowerem, najlepiej już pod domem, warto się porozciągać, by nasze mięśnie się nie przykurczyły i byśmy następnego dnia nie odczuwali zakwasów.

Każdą przejażdżkę rowerową, która trwa ponad pół godziny, możemy uznać za trening, ale czy podczas jazdy alejkami w parku czy ścieżkami w lesie odczujemy, że właśnie trenujemy? Z pewnością będziemy czuć się doskonale – zarówno w trakcie wycieczki rowerowej, jak i po powrocie do domu.

tagi: jazda na rowerze, spodenki rowerowe, aktywność fizyczna, poprawa koordynacji ruchowej, 

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
0 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.