jak rzucić palenie skutecznie. Pomysły, sposoby, lekarstwa

Pomoc w walce z nałogiem nikotynowym. Jak rzucić palenie?

No właśnie? Jak skutecznie rzucić palenie, by 31 maja świętować i celebrować światowy dzień bez papierosa? Jak wytrzymać bez nałogu? Bardzo szybko można wpaść w nałogową pułapkę, z której droga wyjścia jest długa i trudna. Palenie papierosów to bardzo niebezpieczny nałóg, którego skutki zauważyć możemy na co dzień – w momencie, gdy tracimy dech w piersi podbiegając na autobus, nie mamy siły wnieść zakupów na 3 piętro czy dokucza nam nieprzyjemny ból żołądka i nie możemy się zbyt szeroko uśmiechać z powodu brzydkich zębów.

Co takiego złego jest w papierosach?

W jednym papierosie znajdują się tysiące substancji toksycznych  (jest ich ponad 4 tysiące), aż 40 z nich ma działanie rakotwórcze. Długotrwałe palenie zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwór, nie tylko płuc, ale i innych organów. Należy pamiętać, że zwiększonym ryzykiem zachorowalności objęci są również bierni palacze, czyli osoby wdychające dym papierosowy. Nikotyna szybko i trwale uzależnia. Wystarczy zapalić kilka razy papierosa, by nie móc przestać o nim myśleć. Palacze są niewolnikami nałogu. Gdy nie zapalą w odpowiednim momencie, pojawia się u nich drżenie rąk, mają trudności z koncentracją, są rozdrażnieni i łatwo wyprowadzić ich z równowagi. Jak pozbyć się nałogu?

Pomoc w walce z nałogiem nikotynowym

Osoby chcące pozbyć się nałogu powinny przyjrzeć się pojęciu NTZ, czyli nikotynowej terapii zastępczej, polegającej na stosowaniu plastrów, gum do żucia czy inhalacji zawierających nikotynę w określonych dawkach. Terapia służy zaspokojeniu głodu nikotynowego i jego stopniowego zmniejszania w celu załagodzenia objawów odstawienia papierosów. Dzięki stosowaniu środków pomocniczych na głód nikotynowy, zmniejszamy skutki uboczne rzucenia palenia – nerwowość, drażliwość, zaburzenia nastroju, zaburzenia snu, koncentracji czy zwiększenie apetytu. Uzależnienie od nikotyny ujawnia się w fizycznym przyzwyczajeniu organizmu do nikotyny, a także w psychicznym – nawykowym nastawieniu. Klasyczne wyjście na papierosa sprawia nam po prostu przyjemność. To chwilowe oderwanie od rzeczywistości jest jedynie iluzją, z której trudno jest zrezygnować. NTZ stosujemy w określony sposób – każdego dnia zmniejszamy delikatnie dawkę przyjmowanej nikotyny, by stopniowo wyeliminować głód nikotynowy. Preparaty stosowane w nikotynowej terapii zastępczej dostępne są w aptekach.

Negatywne skutki palenia papierosów

Przede wszystkim nałogowe palenie powoduje znaczące niedobory witaminy C. Jeden papieros zabiera nam 25 mg tej cudownej substancji, a powinniśmy dziennie przyjmować aż 60 mg witaminy C! Dlatego, jeśli już palimy, pamiętajmy o odpowiedniej suplementacji witaminowej. To przez brak odpowiedniej ilości witaminy palacze są bardziej narażenia na osłabienie, mają obniżoną sprawność fizyczną, obniżoną odporność. Kolejnym, widocznym gołym okiem skutkiem palenia papierosów są zniszczone zęby, które potrzebują specjalistycznych zabiegów wybielających i wzmacniających szkliwo. Palenie powoduje przebarwienia, żółknięcie zębów i inne choroby przyzębia. Dlatego paląc powinniśmy stosować pasty o składzie dopasowanym do palaczy, a także znacznie częściej powinniśmy odwiedzać dentystę.

Dodaj komentarz